Saskaņā ar "AJ Power Recycling" šoruden veiktās aptaujas datiem, Latvijas iedzīvotāju skaits, kas šķiro izmantoto iepakojumu, pēdējo divu gadu laikā ir pieaudzis par 15%, sasniedzot 80%. Šī tendence norāda ne vien uz pieaugošu sabiedrības izpratni par apritīgu dzīvesveidu, bet arī uz nozīmīgu iespēju uzņēmumiem – pārdomāt iepakojumu stratēģijas un aktīvāk virzīties uz ilgtspējīgākiem risinājumiem.
Aptaujas rezultāti parāda, ka 52% respondentu iepakojuma ilgtspējība jau ir būtisks faktors produkta izvēlē, kas ir ievērojams pieaugums no 40% pirms diviem gadiem. Uzņēmumiem, kas vēlas gūt priekšrocības tirgū, tas nozīmē iespēju piedāvāt risinājumus, kuri ne vien atbilst patērētāju prasībām, bet arī stiprināt ilgtspējīgu uzņēmuma tēlu. Taču svarīgs ir arī izmaksu jautājums – 91% aptaujāto norāda, ka cena joprojām ir izšķirošs faktors preču izvēlē.
“Ņemot vērā, ka 83% aptaujāto būtu gatavi izvēlēties produktus ar dabai draudzīgāku iepakojumu, ja cena būtu līdzīga tradicionālajiem risinājumiem, uzņēmumiem rodas iespēja pielāgot ražošanas un iepakojuma stratēģijas tā, lai piedāvātu ilgtspējīgus produktus pieejamās cenās. Tas varētu ne tikai piesaistīt ilgtspējā orientētus patērētājus, bet arī veicināt uzņēmuma konkurētspēju un ilgtspējīga zīmola tēlu ilgtermiņā,” uzsver "AJ Power Recycling" valdes locekle Solveiga Grīsle.
Interese par ilgtspējīgiem un beziepakojuma produktiem ir augusi gandrīz trīskārt arī kopējā tirgus līmenī – 61% Latvijas iedzīvotāju šobrīd izrāda interesi par beziepakojuma produktiem, salīdzinot ar 23% pirms diviem gadiem. Šī tendence apliecina, ka uzņēmumiem, kas piedāvā inovācijas iepakojuma un produkta piegādes risinājumos, ir potenciāls gūt priekšrocības, piesaistot arvien augošu patērētāju auditoriju šajā segmentā.
Novērojams, ka ir uzņēmumi, kas aktīvi meklē risinājumus, kas atbalsta aprites ekonomiku un veicina resursu atkārtotu izmantošanu, lai mazinātu radīto ietekmi uz vidi. Tā vietā, lai izvēlētos tikai tradicionālos materiālus, uzņēmumi izmanto inovatīvas pieejas un ilgtspējīgus iepakojuma risinājumus, kas palīdz optimizēt gan loģistiku, gan resursu patēriņu. Arī Latvijas olu ražotājs “Balticovo” ir viens no šiem uzņēmumiem, piedāvājot iepakojumu no pārstrādātām PET pudelēm, tādējādi uzlabojot efektivitāti un sekmējot atkritumu apjoma samazināšanu.
“Mēs rūpīgi analizējam to, ko vēlas un izvēlas mūsu patērētāji – redzam, ka pieprasījums mainās un cilvēki arvien vairāk pievērš uzmanību vai produkti ir iepakoti ilgtspējīgos materiālos. Tomēr plastmasa bieži nav tik melna kā to mālējam – tā atvieglo loģistiku, samazina transporta radītās CO2 emisijas, ir draudzīgāka šķirošanai un pārstrādei. Arī mūsu uzņēmumā absolūtais vairākums olu – 90% - tiek iepakotas kartonā, savukārt plastmasas bretes, ko izmantojam olu iepakošanai, ir veidotas no pārstrādātām PET pudelēm, tādējādi samazinot atkritumu apjomu un atbalstot aprites ekonomiku,” komentē Toms Auškāps, “Balticovo” Komunikācijas un attīstības direktors, valdes loceklis.
Kopumā šogad veiktā aptauja parāda, ka sabiedrībā ir novērojama augoša tendence pievērsties ilgtspējīgiem risinājumiem, kas Latvijas uzņēmumiem dod iespēju reaģēt uz pieprasījumu pēc ilgtspējīgiem iepakojumiem, tādējādi veicinot gan savu biznesa izaugsmi, gan kopējo ilgtspējības mērķu sasniegšanu.
Aptauja veikta 2024. gada septembrī sadarbībā ar “Mindshare”. Kopumā aptaujā piedalījās 502 respondenti vecumā no 18 līdz 64 gadiem, no kuriem vairākums (33 %) bija vecuma grupā no 50 līdz 64 gadiem.
Par AS "AJ Power Recycling":
AS “AJ Power Recycling” darbojas tekstila, izlietotā iepakojuma, videi kaitīgu preču un elektrisko/elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas sistēmās, kuras pārrauga Valsts vides dienests (VVD). AS “AJ Power Recycling” uzņēmumiem sniedz 100% atbrīvojumu no dabas resursu nodokļa samaksas. AS “AJ Power Recycling” ietilpst uzņēmumu grupā “AJ Power”. “AJ Power” darbojas kopš 2014. gada, un uzņēmumu grupas apgrozījums 2023. gadā bija vairāk kā 100 miljoni eiro.